1. AVTALET
Avtalet består av dessa försäljningsvillkor, information som lämnas i beställningslösningen samt eventuella överenskomna särskilda villkor. I händelse av motsägelse mellan informationen har vad som specifikt avtalats mellan parterna företräde, om det inte strider mot tvingande lagstiftning.
Avtalet kommer också att kompletteras med relevanta lagbestämmelser som reglerar köp av varor mellan företag och konsumenter.
2. PARTERNA
Säljare är The Look AS
Adress: Møllergate 9, 0179 Oslo
E-post: marianna @thelook.no
Telefonnummer: 938 50 166
Företagsregistrering: 933 299 643
Nedan kallad säljare.
Köparen är den konsument som gör beställningen och kallas hädanefter köparen.
3. PRIS
Det angivna priset för varorna och tjänsterna är det totala priset som köparen kommer att betala. Detta pris inkluderar alla skatter och extra kostnader. Ytterligare kostnader som inte avslöjas av säljaren före köpet kommer inte att bäras av köparen.
4. AVTALSbildande
Avtalet blir bindande för båda parter när köparen har skickat sin beställning till säljaren.
Avtalet är dock inte bindande om det förekommit tryck- eller inmatningsfel i erbjudandet från säljaren i nätbutikens beställningslösning eller i köparens beställning och motparten känt till eller borde ha känt till ett sådant fel.
5. BETALNING
Säljaren kan kräva betalning för varan från det att de skickats till köparen.
Om köparen använder kreditkort eller betalkort för betalning kan säljaren reservera köpesumman på kortet vid beställningstillfället. Kortet debiteras samma dag som varorna skickas.
Ett kreditkort är ett betalkort där betalningen för köpet sker senare när kreditkortsföretaget skickar en faktura till kortinnehavaren. Ett betalkort är ett betalkort kopplat till ett inlåningskonto. Att använda kortet innebär att användarens konto debiteras, och beloppet överförs till betalningsmottagarens konto.
För kreditkortsbetalningar gäller lagen om kreditköp och liknande.
Vid betalning med faktura utfärdas fakturan till köparen vid avsändningstillfället. Betalningsfristen anges på fakturan och är minst 14 dagar från mottagandet.
Köpare under 18 år kan inte betala med efterföljande faktura.
6. LEVERANS
Leverans sker när köparen, eller dennes ombud, tagit emot varan.
Om leveranstiden inte anges i beställningslösningen ska säljaren leverera varan till köparen utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter beställningen. Varorna kommer att levereras till köparen om inte annat särskilt avtalats mellan parterna.
7. RISK FÖR VAROR
Risken för varan övergår till köparen när denne eller dennes ombud mottagit varan enligt 6 §.
8. Ångerrätt
Som kund har du rätt till 14 dagars ångerfrist för onlineköp enligt norska konsumentskyddslagar, vilket gör att du kan returnera varan och få full återbetalning. Köparen står för returfraktkostnaden vid ett eventuellt ånger.
9. FÖRDRÖJNING OCH UNDERLEVNING - KÖPARENS RÄTTIGHETER OCH DEADLINE ATT GÖRA ANSVAR
Om säljaren inte levererar varan eller levererar den för sent enligt avtal mellan parterna, och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida, får köparen enligt reglerna i konsumentköplagen 5 kap. , beroende på omständigheterna, hålla inne köpeskillingen, kräva fullgörande, häva avtalet och/eller kräva ersättning från säljaren.
För påståenden om avtalsbrott bör meddelandet helst vara skriftligt (t.ex. e-post).
UPPFYLLELSE
Köparen kan insistera på köpet och kräva fullgörande av säljaren. Köparen kan dock inte kräva fullgörande om det finns ett hinder som säljaren inte kan övervinna eller om fullgörandet av avtalet skulle medföra så stora olägenheter eller kostnader för säljaren att det skulle stå i oproportionerlig utsträckning i förhållande till köparens intresse av att säljaren fullgör avtalet. Om hindret försvinner inom skälig tid kan köparen ändå kräva fullgörande.
Köparen förlorar rätten att kräva fullgörande om de väntar oskäligt länge med att väcka kravet.
ANNULLERING
Om säljaren inte levererar varan vid avtalad tidpunkt ska köparen uppmana säljaren att leverera inom skälig tilläggsfrist för fullgörande. Om säljaren inte levererar varan inom denna tilläggstid kan köparen häva köpet.
Köparen får dock häva köpet omedelbart om säljaren vägrar att leverera varan. Detsamma gäller om leveranstiden varit avgörande för avtalets ingående, eller om köparen har meddelat säljaren att leveranstiden är avgörande.
Om varan levereras efter den extra tidsfristen eller efter avtalad leveranstid ska köparen häva köpet inom skälig tid efter mottagandet av varan.
ERSÄTTNING
Köparen kan kräva ersättning för eventuell skada som uppstår på grund av förseningen. Detta gäller dock inte om säljaren styrker att dröjsmålet orsakats av ett hinder utanför säljarens kontroll som inte rimligen kunde ha ansetts vid avtalets ingående, undvikits eller övervunnits.
10. DEFEKT I VARAN - KÖPARENS RÄTTIGHETER OCH KLAGOMÅLSFRISST
Om varan är felaktig ska köparen meddela säljaren inom skälig tid efter att han upptäckt felet eller när han borde ha upptäckt det. Köparen har alltid klagat i tid om detta sker inom 2 månader från upptäckten eller när det borde ha upptäckts. Reklamation kan göras senast två år efter det att köparen tagit varan i besittning. Om varan eller delar av den är avsedd att hålla betydligt längre än två år är reklamationsfristen fem år.
Om varan har ett fel och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida kan köparen enligt reglerna i konsumentköplagen 6 kap hålla inne köpeskillingen, välja mellan reparation eller byte, kräva en prisavdrag, häva avtalet, och/eller kräva ersättning från säljaren.
Reklamationen till säljaren bör vara skriftlig.
REPARATION ELLER BYTE
Köparen kan välja mellan att låta reparera felet eller få en ersättning. Säljaren kan dock avslå köparens krav om fullgörandet av kravet är omöjligt eller orsakar oskäliga kostnader för säljaren. Reparation eller utbyte bör göras inom rimlig tid. Säljaren har i regel inte rätt att göra mer än två försök att avhjälpa samma fel.
PRISREDUKTION
Köparen kan kräva skäligt prisavdrag om varan inte repareras eller byts ut. Detta innebär att förhållandet mellan reducerat och avtalat pris motsvarar skillnaden i varans värde i bristfälligt och avtalsenligt skick. Om särskilda skäl talar för det kan prisavdraget grundas på felets betydelse för köparen.
ANNULLERING
Om varan inte repareras eller ersätts kan köparen även häva köpet om felet inte är obetydligt.
11. SÄLJARENS RÄTTIGHETER VID KÖPARENS BROTT
Om köparen inte betalar eller fullgör andra förpliktelser enligt avtalet eller lagen, och detta inte beror på säljaren eller omständigheter på säljarens sida, får säljaren enligt reglerna i konsumentköplagen 9 kap. varor, kräva fullgörande av avtalet, häva avtalet, och/eller kräva ersättning från köparen. Säljaren kan även kräva dröjsmålsränta, inkassoavgift, samt skälig avgift för ej uthämtade varor.
UPPFYLLELSE
Säljaren kan insistera på köpet och kräva att köparen betalar köpeskillingen. Om varan inte har levererats förlorar säljaren reklamationsrätten om de väntar oskäligt länge med att göra reklamationen.
ANNULLERING
Säljaren kan häva avtalet om det föreligger väsentlig utebliven betalning eller annat väsentligt brott från köparen. Säljaren kan dock inte ångra om hela köpesumman har betalats. Om säljaren sätter en skälig tilläggsfrist för fullgörande och köparen inte betalar inom denna tidsfrist kan säljaren häva köpet.
RÄNTA PÅ SEN BETALNING/INHÄMNINGSAVGIFTER
Om köparen inte betalar köpeskillingen enligt avtalet kan säljaren kräva dröjsmålsränta på köpeskillingen enligt dröjsmålsräntelagen. Om betalning uteblir kan fordran efter förhandsbesked skickas till inkasso och köparen kan bli ansvarig för avgifter enligt inkassolagen.
AVGIFTER FÖR EJ AVHÄMTA OBETALDA VAROR
Om köparen underlåter att hämta ut obetalda varor kan säljaren ta ut en avgift. Avgiften bör täcka säljarens faktiska kostnader för att leverera varan till köparen. En sådan avgift kan inte tas ut av köpare under 18 år.
12. GARANTI
Garanti som tillhandahålls av säljaren eller tillverkaren ger köparen rättigheter utöver de som köparen redan har enligt tvingande lag. En garanti begränsar inte köparens rätt att göra anspråk på fel och förseningar som beskrivs i avsnitt 9 och 10.
13. PERSONUPPGIFTER
Säljaren är ansvarig för behandlingen av insamlade personuppgifter. Om inte köparen samtycker till något annat får säljaren endast samla in och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att fullgöra skyldigheter enligt avtalet. Köparens personuppgifter kommer endast att lämnas ut till andra om det är nödvändigt för att säljaren ska kunna fullgöra avtalet eller i lagstadgade fall.
14. TVISTLÖSNING
Klagomål bör riktas till säljaren inom skälig tid, jfr. 9 och 10 §. Parterna bör försöka lösa eventuella tvister i godo. Om detta misslyckas kan köparen kontakta Konsumentrådet för medling. Konsumentrådet nås på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no .
Bokningar
Vi gör följande reservationer:
- Varan kan vara slut i lager.
- Färgen kan skilja sig något från verkligheten. Bilder kan se olika ut på olika skärmar och enheter.
- Typografiska fel.
- Avvikelser kan uppstå på grund av vårt elektroniska inventeringssystem.
Norge : Fri frakt vid beställningar över 3000 NOK.
För beställningar under 1500 NOK tillkommer följande fraktavgifter:
- Brev – 59 NOK
- Standardfrakt – 149 NOK (2-5 arbetsdagar)
- Hemleverans – 199 NOK (2-4 arbetsdagar)
- Företagspaket – 249 NOK (1-3 arbetsdagar) (Gratis vid beställningar över 5000 NOK)
FINNS DET NÅGRA SKATTER ELLER YTTERLIGARE AVGIFTER?
Priserna som visas inkluderar moms för privatkunder och är exklusive moms för företagskunder. Inga tullavgifter tillkommer för kunder som är bosatta i Norge.
I VILKEN VALUTA KOMMER JAG DEBET?
Eftersom The Look AS är baserat i Norge, behandlas betalningar i norska kronor (NOK).
VAD ÄR LEVERANSTIDEN?
Beställningar som görs före 12:00 kommer att skickas samma dag. Leveranstiden beror på din plats och om du har angett rätt adress. Vi använder Posten för leverans, som endast går på vardagar. Om du lägger en beställning under helgen så skickas den följande måndag.
NÄR BEHÖVER JAG HÄMTA MITT PAKET PÅ POSTKANTET?
Du har två veckor på dig att hämta ut ditt paket från ditt närmaste postkontor. Om det inte hämtas ut inom denna period kommer paketet att returneras till oss. Enligt Postens bestämmelser kommer du också att debiteras en avgift på 175 NOK för returfrakten. Hämtning i vår butik är gratis och måste ske inom 5 arbetsdagar. Kom ihåg att ta med din orderbekräftelse, antingen i pappersform eller elektroniskt.
VILKA BETALNINGSMETODER SER DET UT SOM ERBJUDANDE?
- Kortbetalning (Nets) : Väljer du Nets kan du tryggt betala med ditt kort.
- Faktura för företag (Nets) : Om du anger ditt företagsnamn och organisationsnummer kan du välja Nets, varefter du omdirigeras till en sida där du kan välja Afterpay 30 dagar för företag. Fakturan kommer att skickas till din e-post.
- Faktura privat (Nets) : Välj Nets och sedan Afterpay 14 dagar. Denna lösning kräver ett personligt nummer, och fakturan kommer inte att visa ditt företagsnamn, utan det kommer att visas på orderbekräftelsen.
- VIPPS (Nets) : Välj Nets och fortsätt med betalningen via VIPPS.
- Klarna : 14 dagar eller slutet av månaden. Det här alternativet kräver ett personligt nummer och ditt företagsnamn visas inte på fakturan.
VAR KAN JAG HITTA MIN FAKTURA ELLER KVITO SENARE?
Du kan ladda ner kvitton på alla dina köp från The Look AS genom att klicka HÄR . Har du betalat med kort eller VIPPS räcker detta kvitto för din bokföring. Om du använde Klarna eller Afterpay måste du logga in på deras portaler för att komma åt motsvarande fakturor.
- Gå till Klarnas portal genom att klicka HÄR . Kontakttelefon: +47 21018991
- Gå till Afterpays portal genom att klicka HÄR . Kontakttelefon: +47 22878930
- Om du har blivit dubbeldebiterad med ditt kort, kontakta Nets på telefon: +47 81500585
HUR GÖR JAG EN BESTÄLLNING?
Alla beställningar hos The Look Shop görs direkt av kunden via vår webbshop. Vi tar inte emot manuella beställningar. Lägg önskade produkter i din varukorg och kom ihåg att priserna visas exklusive moms. Om du handlar från Norge tillkommer momsen i kassan. Om du handlar från utlandet kan du bli fakturerad för moms i ditt land.
VEM KONTAKAR JAG OM JAG HAR FRÅGOR OM MIN BESTÄLLNING?
Om du har några frågor kan du nå oss på följande sätt:
📞 Telefon : +47 91909157 (mån-fre 11:00-14:00). Vi talar både norska och engelska.
📩 E-post : marianna @thelook.no
🏢 Besök oss : Møllergata 9, 0179 Oslo. Vi har ett urval av huvudprodukter tillgängliga till försäljning i vår butik, och du kan hämta dina beställda varor här när de är klara. Vänta tills vi meddelar dig att din beställning är redo för avhämtning.
KAN JAG AVBOKA, ÄNDRA ELLER RETURNERA MIN BESTÄLLNING?
Om du vill avbryta eller göra ändringar i din beställning, vänligen kontakta oss. Detta är möjligt under vissa förutsättningar:
- Om beställningen ännu inte har skickats kan den annulleras.
- Om du vill lägga till fler produkter i din beställning innan den skickas kan du lägga en ny beställning och välja att hämta den hos oss. Se till att notera vilken beställning varorna ska skickas med. Ring oss gärna för att bekräfta att de skickas tillsammans. Om det är sent på kvällen kan du också skicka ett mejl till oss.
- Om du inte är nöjd med produkten/produkterna, vänligen kontakta oss, så hittar vi en lösning! Vi erbjuder alltid nöjdhetsgaranti.